Виступ вчителя фізики та астрономії
Усі іноваційні
технології в освіті покликані зробити навчальний процес повністю керованим,
тому доцільно виділити загальні правила й принципи технологій навчання:
-
принцип
педагогічної доцільності, що сформулював ще А. С. Макаренко: жодна дія педагога
не повинна бути осторонь від запланованих цілей;
-
взаємозв’язок
викладання й навчання. К. Д. Ушинський головною задачею вчителя вважав
перетворення діяльності учня на його самостійну діяльність;
-
необхідність
тематичного планування (яке включає стислу характеристику кінцевих
результатів);
-
організація
контролю на кожному етапі навчальної діяльності учнів;
стимулювання творчої діяльності учнів,
орієнтація на учня не тільки знаючого, а
й умію чого;
-
різноманітність
форм і методів навчання, недопущення універсалізації певних засобів і форм.
Постійно я
звертаюся до слідуючих методик, тому, що вважаю, що вони є не тільки
багатофункціональними, а й переконалася в їх результативності:
Технологія особистісно зорієнтованого навчання
-
формувати позитивну
мотивацію учнів до пізнавальної діяльності, потребу в самопізнанні,
самореалізації та самовдосконаленні школярів у межах соціокультурних та
моральних цінностей нації;
-
озброїти учнів
механізмами адаптації, саморегуляції, самозахисту, самовиконання, необхідним
для становлення самобутньої сучасної людини, здатної вести конструктивний
діалог з іншими людьми, природою, культурою та цивілізацією в цілому.
Технологія проблемного навчання
Створювати проблемні
ситуації на уроках фізики можна різними способами:
·
зіткнення школяра з
явищами, фактами, які вимагають теоретичного пояснення;
·
спонукання учнів до
аналізу зовнішніх суперечливих фактів, явищ, висловлювань;
·
спонукання школярів
до вибору із суперечливих фактів, висловлювань тих, які вважають вірними і
обґрунтування свого вибору;
·
спонукання до
самостійного порівняння, зіставлення фактів, явищ, дій;
·
спонукання до
висування гіпотез, формулювання висновків та їх перевірки.
Технологія
розвивального навчання
Ця технологія ставить на меті загальний розвиток учня,
його інтелектуальних можливостей, почуттів, уміння вчитися та спілкуватися,
формування творчої особистост
Ігрові технології навчання
·
Ігрові
технології навчання
відрізняються від інших технологій тим, що гра:
·
добре
відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
·
ефективний
засіб активізації;
·
мотиваційна
за своєю діяльністю;
·
дозволяє
вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
·
багатофункціональна,
її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
·
переважно
колективна, групова форма роботи;
·
має кінцевий
результат (матеріальний, моральний, психологічний);
·
має чітко
поставлену мету й відповідний педагогічний результат.
Методика проектів
·
розв’язувати задачі
формування інтелектуальних вмінь, критичного й творчого мислення;
·
розвивати в учнів
комунікативні навички, зокрема працювати в різних за складом групах, виконуючи
різні за соціальним значенням функції;
·
розвивати в учнів
уміння користуватися різноманітними дослідницькими методами (збирати
інформацію, факти, аналізувати їх з різних точок зору, висувати гіпотези,
аналізувати, робити висновки та узагальнення).
Проте
я завжди пам’ятаю, що, хоча інноваційні педагогічні технології й
вимагають високої активності вчителя й учня, враховують психологічні й особисті
риси всіх учнів, вносять індивідуальні корективи в навчальний процес, сприяють
прояву та зростанню самостійності учнів, все
ж таки вони не забезпечують усім учням однаково високого результату розвитку й
навченості.
Викладання
– це мистецтво, а не ремесло
учительської справи… Треба завжди
винаходити, вимагати, удосконалюватися
це єдиний можливий курс сучасного вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар