неділю, 5 березня 2017 р.

Розробка позакласного заходу з фізики у 10 – 11 класі

Тема: Брейн-ринг.
Мета: поглиблення знань з фізики, заохочення до вивчення фізики.
Обладнання: портрети вчених, таблиці, сигнальні картки, прилади.
Форма проведення: гра-конкурс.
Програма заходу
I. Перший гейм
II.                  Другий гейм
III.              Третій гейм
IV.               Четвертий гейм
V.                  П'ятий гейм
VI.             Підбиття підсумків
Хід заходу
Команди (6 чоловік) сидять за столами по обидва боки від стола (червоний і зелений столи). На одному столі стоїть червона лампочка, на другому-зелена, поряд знаходяться кнопки (коли горить одна лампочка, друга в той момент горіти не може.) Послухавши запитання, члени команд починають обдумувати та обговорювати відповіді на нього, вибравши якусь версію, подають сигнал про готовність відповідати, відповідає та команда, як перша піднімає сигнальну картку.


Ведучий. Починаємо брейн-ринг! Сьогодні в поєдинку зустрічаються дві команди:учні 10-го класу і учні 11-го класу. Представляю команди! Вітаємо їх!
Нагадуємо правила гри. На обдумування кожного питання команди можуть використати лише одну хвилину. Право відповісти першим здобуває той, хто першим подасть сигнал про готовність. Якщо жодна з команд не відповіла правильно, то кількість встановлених за дане питання балів стає рівним нулю.
І. Перший гейм
Ведучий. Починаємо перший гем гри. Кожна команда може заробити 5 балів. Тобто за одну правильну відповідь команда може отримати один бал.
Спочатку – розминка.
1. Чи пригадуєте ви момент казки Г.Х. Андерсена «Дюймовочка», коли Дюймовочка пливе на листку лілії, а за нею женеться Жаб? Поясніть фізичну безпідставність фрази, що супроводжує цю ситуацію:”Латаття пливло за течією. Течія була сильною і жаб ніяк не міг наздогнати Дюймовочку.(Оскільки жаб пливе за течією, то течія повинна допомогти йому, а не заважати, як це зазначено у розповіді. За таких умов жаб легко може наздогнати Дюймовочку )
2. Із вірша С. Єсеніна «Зима»
Вот морозы затрещали 
И сковали все пруди
И мальчишки закричали
Ей «Спасибо» за труды.
Запитання. Яке фізичне явище пов’язано з подією «сковали все пруды»? Кристаллізація.
3. Увага! Чорна скринька! Тут міститься агрегат для миттєвої зйомки.
Невдалих знімків у нас не буває,
Всі можуть: дорослі, і учні, й бабусі,
І знайте, у нас ваш портрет дуже точний,
І кожен з вас красень, і кожна – красуня.
Запитання. Що знаходиться у чорному ящику? (Дзеркало) Команди мають право на два запитання для уточнення.
4. Який найбільший магніт ви знаєте? (Земля)
5. Середня відстань від Землі до Сонця дорівнює 150млн км. Яке переміщення здійснить у просторі Земля протягом півроку і року?
(300 млн. км, 0)
ІІ. Другий гейм
Ведучий. Прошу шановне журі оголосити результати першого гейму. Починаємо другий гейм, у якому питання можуть виявитись дещо складнішими, а тому кожне питання оцінюється по два бали.
6. Колоду поклали одним кінцем на одні ваги, а другим — на другі. Перші ваги показали 10 кг, друга — 20 кг. Чи можна визначити, скільки важила колода? (Так, вона важила ЗО кг)
7. Чому внутрішню поверхню термосу роблять блискучою? (Дзеркальна поверхня відбиває теплове випромінювання, що йде від рідини, яка міститься в термосі)
8. П'ять мілілітрів води змішали з п'ятьма мілілітрами гасу, і суміш вилили в посудину місткістю 10 мілілітрів. Чи буде посудина заповнена «по вінця»? (Ні, тому що між: молекулами існують проміжки. У воді молекули гасу потрапляють у проміжки між молекулами води, і загальний об'єм суміші зменшується.)
9. Чому морські тварини — «живі електростанції» — виробляють струм нижчої напруги (наприклад, електричний скат — 60 В), ніж річкові (наприклад, сом або електричний вугор — 450—600 В)? (Річкова вода гірший провідник, і струм нижчої напруги був би небезпечним лише на малій відстані.)
10. Чи можна довести воду до кипіння без її нагрівання? (Так, для цього потрібно зменшити тиск над вільною поверхнею рідини до рівня тиску насиченої пари за даної температури.)
ІІІ. Третій гейм
Ведучий. Оголошую третій гейм. Але спочатку давайте послухаємо результати другого гейму і загальний результат.
У третьому геймі кожне питання оцінюється по три бали.
11. Це ми не бачимо, але воно гріє. Цього немає в людині, але є в деяких тваринах і рослинах. (Електричний струм)
12. Є багато різних типів літальних апаратів. Чи всі вони підіймаються і літають у повітрі завдяки дії підіймальної сили? (Ні, повітряні кулі, аеростати і дирижаблі підіймаються і літають в атмосфері завдяки дії архімедової сили.)
13. Відомо, що дуб має густину, трохи меншу за густину води. Якщо налити в посудину з крана води і вкинути в неї брусок з дуба, то він не потоне. Чи можна примусити його потонути? Як це зробити, не застосовуючи силу? (Так, довести воду до кипіння. При нагріванні густина води зменшиться.)
14. З казки О. С. Пушкина «Сказка о мертвой царевне й о семи богатирях»:
К красну солнцу, наконец,
Обратился молодец.
«Свет наш солньїшко!
Тьі ходиш круглий год по небу,
Сводишь зиму с теплою весной,
Всех нас видишь под собой».
Запитання. Яка помилка допущена в описі? За яким законом рухається Сонце? (Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки, планети рухаються за законом всесвітнього тяжіння.)
15. Чому танкер не може здійснювати важкі перевезення річкою? (При зменшенні архімедовоі сили зменшується і вантажопідйомність.)
IV. Четвертий гейм
Ведучий. Давайте послухаємо результати перших трьох геймів. Оголошую четвертий гейм. Кожна правильна відповідь на запитання оцінюється в чотири бали. Слухаємо перше запитання.
16. Герой роману О, Бєляєва «Людина-амфібія» розповідає: «Дельфіни на суші значно важчі, ніжу воді. Взагалі у вас тут все важче, навіть власне тіло». Чи правий автор роману? {Так, тому що у воді частина ваги і тіла врівноважується виштовхувальною силою води.)
17. В Антарктиді є озеро Ванда, що вкрите прозорою і кригою завтовшки 4 м. Під нею залягає шар прісної води, а під ним солоної. Причому її солоність вища і від морської. Температура повітря в цьому районі сягає 40—50 °С морозу, а біля дна, на глибині 70 м вода і тепла — її температура становить 25—27 °С. Звідки в озері могло взятися тепло? (Озеро Ванда природний термос. Його води кришталево чисті і прозорі, в них відсутні мікроорганізми. Частинки мулу і ґрунту осіли на дно. Крізь лід і чисту воду сонячне проміння нагріває і глибинні шарі. Вода на дні дуже солона, має велику густину, тому залишається нагрітою на дні.
18. Чи плаває залізо у воді? (За певних умовтак. Малі предмети (голка, канцелярська скріпка, лезо безпечної бритви), покладені на поверхню води, утримуються силою поверхневого натягу. Це саме стосується предметів порожнистої форми: порожня консервна банка, кораблі та ін.)
19. З гармати на екваторі зробили постіл уздовж меридіана: на північ і на південь. Як вплине обертання Землі на рух снаряда в кожному випадку? (В обох випадках снаряд відхилиться на захід від меридіана.)
20. Увага! Чорна скринька! У цьому ящику міститься комплект чудес в одній упаковці.
Дивлюсь, і що в моїх очах?
В фігурах різних і
Сапфіри, яхонти, топази,
Бува кришталь, а то й алмази,
І аметисти, мов корали.
А зроблене людьми, щоб знали.
Рукою лиш поворухну,
За мить картину цю зміню.
Запитання. Що міститься в чорному ящику? Команди мають право на два запитання для уточнення. (Калейдоскоп)
V. П'ятий гейм
Ведучий. Просимо журі оголосити результат. Ми починаємо останній п'ятий гейм. Ви маєте назвати прізвище вченого, про якого йдеться в запитанні. Кожна правильна відповідь на запитання оцінюється в п'ять балів. Можна скористатися підказкою. При використанні першої підказки знімається три бали, а другої — ще один бал. Тобто команда після першої підказки за правильну відповідь може отримати два бали, а після двох — лише один бал.
21. 1) Він створив небачені в ті часи військові машини.
2) Створив могутню зброю для маленької держави Сіракузи.
3) Біг по вулиці голим і кричав: «Еврика!»
(Архімед)
22. 1) Він був професором математики, виготовив телескоп і рефрактор.
2) Першим дійшов висновку, що біле світло складається з різних кольорів.
3) Відкрив три основних закони руху тіл і закон всесвітнього тяжіння.
(І. Ньютон)
23. 1) Почавши описувати рух точними кількісними законами, він зробив перший крок до створення сучасної фізики на основі об'єднання фізики Арістотеля і філософії.
2) Він є основоположником теорії вільного падіння, відкрив явище інерції, супутники Юпітера, сонячні плями і фази Венери.
3) Його іменем називають класичний закон додавання швидкостей.
(Г. Галілей)
24. 1) Він приділяв особливу увагу вивченню нафти, створив хімічну теорію, її походження.
2) Його іменем названо один з елементів Періодичної системи елементів.
3) Вважається, що найголовніше наукове відкриття він зробив уві сні.
(Д. Менделєєв)
25. 1) Наукова революція, зумовлена його відкриттями, призвела до винайдення найсмертоноснішої зброї в історії людства. Цей факт змушував страждати його все життя.
2) В основі його теорії лежить найзнаменитіша фізична формула.
3) Його кумедне фото, на якому він показує язика, зазвичай супроводжує будь-яку загальну згадку про фізику.
(Альберт Ейнштейн)

VI. Підбиття підсумків конкурсів

(Оголошення підсумкових результатів, нагородження переможців)

Немає коментарів:

Дописати коментар